100 % Happy

(uit de serie ’De Naakte Kwetsbare Mens’).
‘We worden allemaal naakt geboren. In een kleur en vorm en met een geest die we niet zelf hebben gekozen. In de loop van ons leven worden wij geacht zelf kleur en vorm te geven aan ons leven en
onze geest te vullen met waardevolle gedachten, ideeën, medeleven en mededogen.
Onze naakte zelf komt op haar weg zoveel tegen. Het is een grote levenstaak om hier de juiste weg in te kiezen en te vinden en ondanks dat wat ons overkomt 100% geluk na te kunnen streven.’
Aan dit thema werk ik al geruime tijd om tot een serie te komen die ik, als die af is, in een galerie of museum wil tentoonstellen. De serie zal bestaan uit portretten van baby’s, kinderen, mensen ten voeten uit, handen en zo nog meer. Met deze serie wil ik het hedendaags Nederlands realisme eren en in stand houden, met natuurlijk een hedendaags tintje. Tevens onderzoek ik wat precies het magisch realisme inhoudt, of deze vorm nog bestaat in navolging van de Nederlandse magisch realisten die tevens monumentaal schilderden, zoals Charley Toorop, Pycke Koch, Dik Ket, Raoul Hynckes, Carel Willink en Herman Gordijn.
Op de Gerrit Rietveld Academie kreeg ik als één van de laatsten in het begin van de jaren 80, vier jaar les van Herman Gordijn. Er heerste toen een hevige richtingenstrijd tussen de ‘rekkelijken’ en de ‘preciezen’. Zoals te lezen valt in http://rinekevanhouten.nl/herman-gordijn-1932-2017-en-de-richtingenstrijd-op-de-rietveld-academie/
Daardoor was het helemaal ‘uit’ om een degelijk portret te schilderen en vielen wij als goed opgeleide ‘kunstschilders’ in een heel diep gat. Het diepe gat waar nog steeds zoveel kunststudenten in vallen na hun opleiding aan de kunstacademie.
Nu, op latere leeftijd (wordt vervolgd)….